Italië niet langer grootste markt voor Fiat

Voor het eerst in het bestaan van Fiat is Italië niet de grootste markt voor het merk. Brazilië gaat het thuisland van Fiat in aantallen ruim voorbij in 2009.

In 2009 gaat Brazilië Italië voorbij als grootste markt voor Fiat. Het Italiaanse merk is in beide landen marktleider maar de verkopen in Brazilië stegen met 12,6 procent terwijl de afzet in Italië slechts 0,5 procent groeide. Dat is beter dan het marktgemiddelde maar niet genoeg om in aantallen Brazilië voor te blijven.

In het Zuid-Amerikaanse land verkocht Fiat in 2009 750.000 personen- en bestelauto’s, in Italië bleef het aantal steken op 722.000 stuks. Het is voor het eerst in het 111-jarig bestaan van Fiat dat Italië niet de grootste markt is voor het merk.

De Braziliaanse automarkt profiteerde vorig jaar van belastingvoordelen die de overheid gaf op nieuwe auto’s, om de verkoop te stimuleren. Fiat verwacht dat niet dat de rollen in 2010 weer omgedraaid worden. De automarkt in Brazilië groeit naar verwachting twee tot drie procent terwijl in Italië de verkopen zullen dalen als gevolg van het afzwakken of stopzetten van de sloopregeling in het land.

Tags:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *