SUV’s onveilig voor kleine auto’s bij botsing
Fabrikanten van SUV’s richten hun veiligheidsvoorzieningen te veel op de inzittenden. Aan de veiligheid van andere weggebruikers besteden ze nauwelijks aandacht. Dat moet veranderen volgens de ANWB en Europese zusterorganisaties. Een crashtest van de Duitse ADAC tussen een Audi Q7 en Fiat 500 onderstreept dit.
Het lijkt voor de hand te liggen dat de kleine Fiat 500 het in een frontale botsing verliest van de SUV Audi Q7. Over het algemeen hebben SUV’s 2,5 keer zoveel massa (twee à drie ton) dan een kleine auto. Maar vergeet niet dat de Fiat 500 een van de meest veilige kleine auto’s is, met vijf EuroNCAP-sterren.
De ADAC-test wijst uit dat de beschermende kooi van de Fiat wel in tact blijft, maar dat de inzittenden evengoed zware verwondingen oplopen. De mensen voorin kunnen zelfs levensbedreigend gewond raken. De airbags bieden onvoldoende bescherming. Daarbij moet je bedenken dat de test volgens EuroNCAP-normen is uitgevoerd, dat wil zeggen dat de snelheid bij impact slechts 54 km/u is.
De Audi Q7 raakt in de crashtest wel beschadigd, maar de inzittenden blijven ongedeerd. SUV’s als de Q7 absorberen zelf nauwelijks impactenergie, waardoor de kleine auto’s bij een botsing onevenredig hard worden getroffen. De Europese autobonden, waaronder de ANWB, roepen fabrikanten van SUV’s op om bij de ontwikkeling rekening te houden met ‘botsvriendelijkheid’.
Daar bestaan al veiligheidsvoorzieningen voor. Het gaat onder meer om structuren die aan het uiteinde kunnen krimpen, zodat het aangereden voertuig niet wordt doorboord. De impactenergie wordt hierbij verdeeld over beide voertuigen. Daarnaast zou een dwarse balk kunnen voorkomen dat kleine auto’s worden geplet. Ten slotte zou het ook helpen als de terreinwagens lichter van gewicht worden.