Alfa Romeo 4C is los
Exact 2 jaar na de verrassende onthulling van de 4C Concept heeft Alfa Romeo het productiemodel klaar. Middenmotor, achterwielaandrijving, koolstofvezel chassis en minder 4 kilogram per pk. Kom er maar in!
De Alfa Romeo 4C is af. Hij debuteert op de autosalon van Genève, waar 2 jaar geleden ook de gelijknamige conceptcar voor het eerst te zien was. Het nu onthulde productiemodel wijkt slechts op details af van de 4C Concept. De wijzigingen moet je vooral zoeken in de details, zoals de indeling van de lichtunits. De ontwerpers leenden bij het tekenen van de 4C vooral inspiratie bij de 33 Stradale uit de jaren ’60.
De 4C, waarbij de ‘4’ staat voor het aantal cilinders, heeft een vernieuwde turbomotor met een cilinderinhoud van 1.750 cc aan boord. Nieuwe techniek moet ervoor zorgen dat een turbogat tot het verleden behoort. Het vermogen is nog niet bekend, wel dat elke pk ‘minder dan 4 kilogram’ hoeft voort te bewegen. De sportcoupé heeft een lichtgewicht chassis, dat grotendeels uit koolstofvezel is opgebouwd.
De turbomotor is gekoppeld aan een TCT-automaat met dubbele koppeling. Alfa Romeo belooft ‘razendsnelle schakeltijden’. De 4C is ook voorzien van de uit de Mito en Giulietta bekende DNA-schakelaar waarmee je verschillende rijstanden kunt selecteren. Nieuw is de Race-modus.
De coupé is minder dan 4 meter lang, 2 meter breed en slechts 118 centimeter hoog. De motor ligt in het midden en is te zien door de achterruit, net als bij een Ferrari. De 4C gaat nog dit jaar in de verkoop en wordt bij Maserati gebouwd. Meer informatie over het vermogen en de prestaties hopen we in Genève te krijgen.
Geef een reactie