Opvolger Alfa 156 wordt 159
Niet 157, zoals lange tijd gedacht werd, maar 159 is de nieuwe typeaanduiding van de opvolger van de populaire Alfa 156. Met een verleidelijke styling, een ruimer koetswerk en nog krachtigere motoren moet de nieuwe middenklasser het succes van zijn voorganger overtreffen.
De keuze voor 159 heeft een historische reden: het was de aanduiding van de legendarische monoposto waarmee Juan-Manuel Fangio in 1951 de eerste van vijf wereldtitels op zijn naam schreef. En eigenlijk geeft de sprong in cijfers ook aan dat de auto fors is gegroeid en weer een stukje hoger wordt gepositioneerd dan zijn voorganger. Met een lengte van 4,66 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,42 meter is de 159 in alle richtingen gegroeid. De wielbasis nam zelfs met 10 centimeter toe tot 2,70 meter, waardoor achterpassagiers voortaan ook geen ruimtegebrek meer hebben. De groei maakt tevens de 166 overbodig, die dan ook zeer waarschijnlijk geen opvolger krijgt.
Het design van de 159 verklapte Alfa eigenlijk grotendeels al in januari, toen het merk de Brera onthulde. Tot de A-stijl is de neus vrijwel identiek aan de coupé. Beide autos werden getekend door Giugiaro, in samenwerking met Alfas eigen Wolfgang Egger, die destijds samen met Walter de Silva de 156 ontwierp. De voorkant wordt gedomineerd door de forse grille en de lichtclusters met elk drie lampen. Andere opvallende details zijn de fors uitgeklopte wielkasten, de achterportiergrepen die verhuisden van de raamstijl naar het portier, en de brede, platte achterlichten.
Over het interieur is niet veel meer bekend dan dat het dashboard weer een op de bestuurder gerichte cockpit is. Voor een maximale score bij de Euro NCAP crashtest beschikt de 159 over acht airbags, waarbij voor het eerst ook de voorpassagier een knieairbag heeft.
Het zal geen verrassing zijn dat ook de 159 weer een echte rijdersauto is. De wielophanging is voor en achter onafhankelijk en voorzien van driehoekige draagarmen. Het motorenaanbod is minstens zo indrukwekkend. De benzinerange begint met een 160 pk sterke 1.9 JTS, dan volgt een 2,2 liter JTS met 185 pk en de topversie is een 3.2 V6 met 260 pk. Alledrie zijn ze voorzien van directe benzine-inspuiting. Dan de diesels: er zijn twee 1.9 JTDs met 120 pk en 280 Nm, en 150 pk en 320 Nm. De krachtigste versie is een 2,4 liter vijfcilinder JTD met maar liefst 200 pk. Ze beschikken allemaal over een roetfilter. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak; sommige versies zijn verkrijgbaar met een Selespeed transmissie en vierwielaandrijving.
De Alfa 159 komt direct na de zomer op de Nederlandse markt.
Geef een reactie