Volkswagen lonkt nog steeds naar Alfa Romeo

Opnieuw zwellen de geruchten aan dat de Volkswagen Groep het merk Alfa Romeo wil inlijven. Het Italiaanse merk blijft de liefde afhouden.

Vorig jaar werd bekend dat Volkswagen interesse heeft in het sportieve automerk Alfa Romeo. Het Duitse concern heeft al tien merken in portefeuille maar de top wil er nog twee aan toevoegen. Er zou 17,5 miljard euro in de overnamekas zitten. In de afgelopen week herhaalde een directielid van Volkswagen tegen het Duitse autoblad Automobilwoche de blijvende belangstelling: “Alfa is een wereldwijd bekend merk met sportieve genen en een fantastische traditie. Als we zo’n schatkist kunnen krijgen, moeten we niet te lang wachten.”

De bewondering voor Alfa leeft hoog in de top, van Volkswagen-CEO Martin Winterkorn tot bestuursvoorzitter Ferdinand Piech. Daarnaast zijn de managers die afkomstig zijn van Alfa Romeo, hoofdontwerper Walter de’Silva en marketingbaas Luca de Meo, fan. Voormalig CEO Bernd Pischetsrieder stond er zelfs om bekend het in moeilijkheden verkerende dochtermerk Seat om te willen buigen naar ‘VW’s Alfa Romeo’. “Het is simpel: Volkswagen zou het Seat-merk kunnen laten sterven en het herlanceren als Alfa.”

Sommige analisten suggereren dat het nóg simpeler is om Seat volledig te vervangen door Alfa. Verder zijn de analisten het erover eens dat de groeiplannen die moederbedrijf Fiat heeft met Alfa Romeo, eigenlijk alleen haalbaar zijn onder de paraplu van de Volkswagen Groep. De verliezen van het Italiaanse merk worden geschat op 200 tot 400 miljoen euro per jaar, en dat nu al 10 jaar lang.

Toch zal een eventuele overname zo’n vaart niet lopen. Net als vorig jaar blijft de liefde slechts van een kant komen. Fiat herhaalt geen plannen te hebben om Alfa Romeo te verkopen. Het concern blijft vasthouden aan de reorganisatieplannen die CEO Sergio Marchionne eerder dit jaar uiteenzette: de lancering van zes nieuwe modellen, de transformatie van Alfa in een volledige lijn premium auto’s en groei naar 500.000 autoverkopen per jaar vanaf 2014.

Tags:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *