De nieuwe Fiat 600e: elektrische comeback van FIAT in het B-segment
- FIAT keert terug in het B-segment met de volledig elektrisch aangedreven, nieuwe Fiat 600e.
- 4,17 meter lang, met de grootste bagageruimte voorin (frunk) en een actieradius van meer dan 400 km (WLTP gecombineerd) en 600 km (WLTP city).
- Iconisch vanbuiten en Dolce Vita vanbinnen: de Fiat 600e vertolkt perfect de Italiaanse flair en lifestyle door zijn coole design en met voorzieningen die de zintuigen strelen, zoals veelkleurige sfeerverlichting en een massagefunctie.
- Tijdens de ontwikkeling van de Fiat 600e focusten de ingenieurs zich op drie hoofdpijlers: maximale interieurruimte binnen compacte buitenmaten, het creëren van een coole stadsauto en het combineren van een iconische uitstraling met efficiëntie.
- Voorzien van toonaangevende veiligheids- en assistentiesystemen en autonoom rijden (level 2).
- Tweede batterij-elektrische FIAT in navolging van de nieuwe Fiat 500e.
- Topversie: Fiat 600e La Prima naast de meer bereikbare versie Fiat (600e)RED.
FIAT gaat door op de weg van duurzame urban mobility en presenteert in dat kader de nieuwe Fiat 600e. Het betekent een comeback in het B-segment met een B-SUV die uitblinkt in interieurruimte, actieradius en een hoge mate van Dolce Vita-gevoel. De Fiat 600e staat garant voor een rijbeleving waarin plezier en genieten voorop staan, voortbordurend op het karakter en de kenmerken van de succesvolle compacte gezinsauto van weleer: de iconische Fiat 600 uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.
De nieuwe Fiat 600e moet niet alleen in de stad uitblinken, maar ook daarbuiten. Een vertolker van Italiaanse stijl en duurzaamheid die binnen een lengte van 4,17 meter opvallend veel ruimte biedt voor vijf inzittenden, met de grootste bagageruimte voorin (frunk) in zijn klasse, toonaangevende veiligheidsvoorzieningen en een actieradius van meer dan 400 km (WLTP gecombineerd) en meer dan 600 km (WLTP city). De nieuwe Fiat 600e is te leverbaar als 600e La Prima en als meer bereikbare (600e)RED, voor prijzen vanaf € 35.990. Medio 2024 komt er ook een Fiat 600 hybrid.
Nieuwe Fiat 600e
De vijfdeurs carrosserie biedt opmerkelijk veel ruimte. Het interieur herbergt maar liefst 15 liter aan opbergruimtes voor persoonlijke spullen. Ze zijn te vinden in de centrale console tussen de voorstoelen – met een speciale cover en flexibele bekerhouders – in de portieren en in het dashboard. De kofferbak biedt een inhoud van 360 liter. Additioneel biedt de Fiat 600e nog extra bagageruimte voorin (frunk).
Het lithium-ion accupakket met een capaciteit van 54 kWh maakt de forse actieradius mogelijk, waardoor de Fiat 600e ook geschikt is voor langere ritten buiten de stad of een weekendtrip. Met een DC-laadsnelheid tot 100 kW is de Fiat 600e in een half uur tot 80% op te laden aan een snellaadstation. Met de AC-boordlader van 11 kW duurt het opladen thuis of via een (semi-)publiek laadpunt minder dan zes uur. De elektromotor levert een vermogen van 115 kW (156 pk), goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 9,0 seconden. Om het rijkarakter naar wens in te stellen, heeft de bestuurder keuze uit de rijmodi Eco, Normal en Sport.
Iconisch vanbuiten, Dolce Vita vanbinnen
De Fiat 600e heeft kenmerken van de iconische voorganger waarnaar hij is vernoemd. De voorliefde voor Italiaanse stijl en het goede leven, Dolce Vita, is in tal van facetten te herkennen. Alles is gericht op zintuiglijke beleving en genieten, geworteld in typisch Italiaans DNA. Vanbuiten is het DNA van de Fiat 500 direct herkenbaar. Het moeilijkste was om de oorspronkelijke verhouding tussen de Fiat 500 en 600 te respecteren: de relatieve verhoudingen tussen de twee auto’s uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Vergeleken met de Fiat 500e oogt de 600e assertiever met zijn dominantere motorkap en scherper front.
De geprononceerde ronding aan de achterkant is behouden, ondanks dat de motor niet meer achterin ligt zoals in de jaren vijftig. De achterspoiler is uitgevoerd in zwart om de ronde vormen en dynamische houding te benadrukken. Op de voorzijde en op de flanken schitteren verchroomde 600-signaturen, terwijl de signatuur van de LED-verlichting is vernieuwd. Daarbij zijn de koplampen op dezelfde wijze geëvolueerd als bij de Fiat 500, waarmee tevens de familiebanden worden aangehaald. Het dynamische uiterlijk wordt versterkt door grote wielen tot 18-inch (diameter van 690 mm) en matzwarte zijskirts en wielkastlijsten. Op de achterbumper prijkt de Italiaanse vlag. Het uiterlijk wordt verder verfraaid door verchroomde en hoogglanszwarte accenten en door specifieke kenmerken in de achterlichten.
Ook binnenin doet de nieuwe Fiat 600e erg denken aan de iconische 500. Het ontwerp, de aankleding en kleuren zijn typisch 500. Ook het tweespaaks stuurwiel en de contrasterende bies op de stoelen zijn een knipoog naar het verleden. Vanbinnen ademt de nieuwe Fiat 600e een en al Dolce Vita, zowel in aankleding als in voorzieningen. Opmerkelijk is de interieurverlichting. De ambianceverlichting en de omgevingsverlichting van infotainment zijn afzonderlijk in te stellen in acht verschillende kleuren. Dat maakt in totaal 64 combinaties mogelijk met pre-sets die overeenkomen met de kleur van de auto. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar en voorzien van een massagefunctie. De nieuwe Fiat 600e biedt ook ivoorkleurig kunstlederen bekleding met FIAT-opdruk en turquoise accenten. De stoelverwarming is in drie standen instelbaar, de achterbank is gescheiden neerklapbaar (40/60) en er zijn USB-aansluitingen type A en C voorin (type C achterin). Een smartphone is draadloos op te laden. Zodra de bestuurder de auto nadert met de sleutel op zak opent de deurvergrendeling automatisch. Alles is kortom aanwezig voor comfortabel en plezierig rijden.
De drie technische pijlers van FIAT
Voor de ontwikkeling van de nieuwe Fiat 600e hebben de ingenieurs het multi-energy CMP-platform van Stellantis als basis genomen – het platform van de nieuwste generatie en het efficiëntste tot nu toe, dat geschikt is voor zowel volledig elektrische als hybride aandrijflijnen – waar vervolgens de drie ‘FIAT Engineering pillars’ op zijn toegepast: het maximaliseren van de interieurruimte binnen compacte buitenmaten, het creëren van een coole stadsauto en het combineren van een iconische uitstraling met efficiëntie.
De FIAT-engineers concentreerden zich daarbij op het maximaliseren van de been- en hoofdruimte achterin, plus extra bagage- en opbergruimte. Door de heuppunten van de zitplaatsen te herzien, is 30 mm extra beenruimte en 22 mm extra hoofdruimte gecreëerd, waardoor de nieuwe Fiat 600e zich ook uitstekend leent als (gezins)auto voor langere afstanden. Dankzij de 37 mm bredere portieropening is het ook eenvoudiger instappen.
Behalve het maximaliseren van de binnenruimte is ook extra aandacht besteed aan de wendbaarheid van de nieuwe Fiat 600e. Dankzij het relatief compacte formaat met een lengte van 4,17 meter en een wielbasis van 2,56 meter is de auto eenvoudig te manoeuvreren in krappe ruimtes. De draaicirkel van slechts 10,5 meter behoort tot de kortste in deze klasse. Twee rijmodi maken het rijden in stadsverkeer extra eenvoudig. In de Normal-modus laat de Fiat 600e zich extra licht bedienen. Dat geldt ook voor de Eco-modus, die tegelijkertijd het energieverbruik tot een minimum beperkt. De Sport-modus biedt extra rijplezier tijdens sturen en accelereren. Tevens is de wielophanging van de nieuwe Fiat 600e ontwikkeld voor extra comfort op ruig en hobbelig wegdek, terwijl de verbeterde carrosseriebewegingscontrole het rijplezier op het asfalt verhoogt.
Verder is extra gewerkt aan efficiëntie en duurzaamheid, waarbij de FIAT-engineers een geheel nieuwe motor hebben ontwikkeld die 50% stiller is dan die van de vorige generatie. Dankzij de evolutie van de motor en de batterij en extra inspanningen op het gebied van aerodynamica en gewichtsreductie is de actieradius 25% toegenomen. Het ontwerp van de Fiat 600e is geïnspireerd op dat van de toch al aerodynamische Fiat 500, maar verder geoptimaliseerd om de luchtweerstand te verlagen, terwijl het gewicht 10% lager is dan dat van de vorige generatie B-segmenter van FIAT.
Toonaangevend in veiligheid en connectiviteit
De nieuwe Fiat 600e is voorzien van geavanceerde veiligheids- en assistentiesystemen en maakt autonoom rijden (level 2) mogelijk. Dat zijn onder meer Adaptive Cruise Control (ACC), Intelligent Speed Assist (verkeersbordherkenning) en Blind Spot Detection. Tot de beschikbare technologieën behoren ook de Stop&Go-functie, Electric Parking Brake, Autonomous Emergency Braking met voetgangers- en fietsersherkenning en vermoeidheidswaarschuwing Drowsy Driver Detection. Parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera met 180° beeldhoek en dynamische gidslijnen helpen bij het manoeuvreren en het vermijden van parkeerschade. Ook een elektrisch te openen en sluiten achterklep is leverbaar.
De uitrusting omvat onder meer elektrisch bedienbare ramen, automatische airconditioning, een regensensor en een audiosysteem met zes luidsprekers. Het infotainmentsysteem omvat een 10,25-inch beeldscherm, TomTom-navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. De bestuurder kijkt uit op een 7-inch digitaal instrumentarium. De Fiat 600e biedt ook talrijke connectiviteitsdiensten via Uconnect, inclusief spraakbediening. De navigatie toont laadstations langs de gekozen route en biedt real-time informatie over beschikbare parkeerplaatsen. Met de FIAT-app zijn verschillende functies van de auto op afstand via de smartphone te bedienen, zoals de verlichting, claxon, centrale deurvergrendeling, verwarming en airconditioning.
Topversie La Prima en de meer bereikbare versie (RED)
De nieuwe Fiat (600e)RED sluit aan bij een missie die in 2021 al is gedeeld bij de komst van de (500e)RED: “good for the people and good for the planet”. Een missie die tot stand is gekomen in het partnerschap met de organisatie (RED), die zich sinds 2006 inspant voor de strijd tegen AIDS en ervoor zorgt dat vermijdbare en behandelbare ziekten voor iedereen te voorkomen en te behandelen zijn. In de missie past elektrische mobiliteit, omdat die goed is voor de leefomgeving en bijdraagt aan meer duurzame toekomst.
De nieuwe Fiat (600e)RED is uitgevoerd in de toepasselijke kleur rood, inclusief de logo’s voor en achter. Er zijn tevens rode accenten op het dashboard en rode designelementen in de stoelbekleding van gerecycled stof te vinden. Ook de cover van de opbergruimte in de centrale console is rood. Overigens is deze versie ook verkrijgbaar in de kleuren zwart of wit. De Fiat (600e)RED is er vanaf € 35.990.
De nieuwe Fiat 600e La Prima is de meest rijk uitgeruste uitvoering. Die biedt 100% stijl en alle mogelijke technologie en comfort om inzittenden onder te dompelen in de Italiaanse Dolce Vita-beleving. De topversie is er in vier verschillende kleurstellingen die verwijzen naar kleuren van het Italiaanse landschap: Sun of Italy, Sea of Italy, Earth of Italy en Sky of Italy. De Fiat 600e La Prima is er vanaf € 40.990.
Geef een reactie