Fiat 500C officieel gelanceerd
Fiat heeft de cabriolet-versie van de 500 officieel gelanceerd. De elektrisch opvouwbare softtop ziet er, net als de auto zelf, retro uit en roept het eerste open model van de Cinquecento in herinnering. Maar de 500C is voorzien van moderne technologie.
De teaser die we dit weekend toonden liet al zien dat de basisvorm van de Fiat 500 blijft bestaan in de cabrio-versie. Het behoud van de dakbogen leidt niet alleen tot meer veiligheid, het maakt ook dat de 500C associaties oproept met de Italiaanse stijl van de eerste open Cinquecento uit 1957.
In tegenstelling tot deze voorloper kan de softtop van de 500C volledig worden geopend en natuurlijk gebeurt dit elektronisch. Een groot voordeel van de targa-achtige constructie is dat de bagageruimte niet in volume afneemt wanneer het dak open is. Gesloten heeft de 500C een glazen achterruit. Het dak komt beschikbaar in drie kleuren, ivoor, rood en zwart. Die kunnen worden gecombineerd met de bestaande Fiat 500-kleuren maar ook met de nieuwe lakopties Pearl Red en Warm Grey.
Ondanks de retro-look van de Fiat 500C is het een moderne auto. Hij wordt voorzien van dezelfde motoren en transmissies als de standaard 500. Dat zijn de 1,3 liter 75 pk Multijet turbodiesel met handmatige vijfbak en twee benzinemotoren (1,2 liter met 69 pk en 1,4 liter met 100 pk) die samengaan met een handmatige of een gerobotiseerde Dualogic transmissie. Bovendien wordt de 500C standaard voorzien van een start-/stop-systeem om brandstof te besparen.
Eerst maakt de cabriolet haar debuut op de Autosalon van Genève. In de lente staat hij in de showroom in de bekende uitvoeringen Pop, Lounge en Sport. De prijzen volgen nog. Inmiddels gaan al geruchten dat huistuner Abarth de 500C zal opwaarderen met een 1,4 liter turbocharged motor die 133 pk gaat leveren. Als de Fiat 500C net zo populair wordt als de gesloten versie is dat goed nieuws voor het Italiaanse concern. In 2008 werden er 190.000 stuks verkocht, dat was bijna 50 procent meer dan verwacht.
Geef een reactie