Nieuwe Fiat 500: retro wordt elektro
Fiat presenteert de volledig nieuwe 500! Het nieuwe ontwerp en de elektrische aandrijving maken de stadsauto klaar voor de toekomst.
Fiat presenteert zijn eerste volledig elektrische personenauto. En natuurlijk mag de iconische 500 de spits afbijten, maar dan wel in een compleet nieuw jasje. De basisvorm van het retromodel is duidelijk herkenbaar, maar verder is alles nieuw. Opvallende elementen zijn de tweedelige koplampen, de verzonken deurgrepen en het ontbreken van een Fiat-logo aan de voorkant. Net als het huidige model is de nieuwe 500 verregaand te personaliseren, ook binnenin.
In de lengte en de breedte is het nieuwe model 6 centimeter gegroeid, waardoor er binnenin meer bewegingsruimte moet zijn. Het nieuwe dashboard ziet er opgeruimd uit en is afgewerkt met mooie materialen. Bovenop prijkt een 10,25 inch beeldscherm met een volledig nieuw infotainmentsysteem, dat net als veel smartphones en tablets draait op het besturingssysteem Android. Via een app kunnen diverse functies van de auto worden bediend. De nieuwe Fiat 500 kan op level 2 autonoom rijden, oftewel zelfstandig sturen, remmen en accelereren op snel- en B-wegen.
In vijf minuten laden
De elektromotor in de Fiat 500 heeft een vermogen van 87 kW (118 pk), waarmee de stadsauto in 9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Het 42 kWh-accupakket is in de bodem van de auto verwerkt. Dankzij de 85 kW boordlader kan de 500 met een geschikt laadstation in 5 minuten 50 kilometer bereik ‘bijtanken’. In 35 minuten is de accu weer voor 80 procent gevuld. Middels diverse rijstanden, met de namen Normal, Range en Sherpa, kan de bestuurder bepalen hoe efficiënt de auto rijdt. De topsnelheid van de elektrische stadsauto is 150 km/u. Bij lage snelheden speelt de 500 klassieke muziek af om voetganger te waarschuwen.
De nieuwe 500 komt in het derde kwartaal van dit jaar naar Nederland. Vanaf nu kun je de La Prima launch edition reserveren, tegen een aanbetaling van 500 euro. Deze uitvoering is verkrijgbaar in drie verschillende kleuren en uitgerust met onder meer een digitaal instrumentenpaneel, het Uconnect infotainmentsysteem met 10,25 inch beeldscherm, een cabriodak, 17 inch lichtmetalen wielen, led-koplampen en een wallbox om de auto thuis op te laden. Er zijn 500 exemplaren beschikbaar voor de Nederlandse markt, de prijs bedraagt 38.900 euro. De nieuwe 500 komt in aanmerking voor 4.000 euro subsidie in Nederland.
Update 5 maart: Nederlandse prijs La Prima launch edition toegevoegd.
Geef een reactie